"Şah Səfi" bulağı
Masallı rayonunda bir çox müqəddəs
tarixi yerlər İslam dininin şiəlik təriqəti ilə əlaqədar yaranmışdır.
Xüsusən, XIII əsrdən başlayan Səfəvi-Talış münasibətlərinin bu sahədə mühüm rolu olmuşdur. Şiəliyi təbliğ edən və özlərini 7-ci İmam Museyi-Kazımın nəslindən hesab edən Səfəvilər Talış ərazisi ilə sıx bağlı olmuş, həmin abidələr indi də qalmaqdadır. Onlardan biri də Ərkivan kəndindəki "Şah Səfi" bulağıdır.
Bulağın kim tərəfindən və nə vaxt salınması barədə müxtəlif fikirlər və ehtimallar söylənilir. Dəqiqləşdirilmiş məlumat demək olar ki, hələ də yoxdur. Bu işə səy göstərənlərdən biri də Masallı ziyalılarından tarix müəllimi Şərəfəli Adəm Seyfullayevdir. Müəlliflərin fikrincə bulağı güya Şah İsmayıl Xətai (1501-1524) saldırmışdır.
Bulağın salınması 6-cı Səfəvi hökmdarı Şah Səfiəddın (1629-1642) ilə əlaqələndirilir.
Məlumdur ki, Şeyx Səfiəddin (1252-1334) 24 yaşında olarkən Ərdəbildən Lənkəranın indiki Siyavurd kəndinə gəlmiş və burada yaşayan məşhur din xadimi Şeyx Zahid Gilanidən (1215-1300) dərs almış, onun müridi olmuşdur. Şeyx Səfiəddin müəlliminin yanına gələrkən dəfələrlə Ərkivandan keçmişdir. Tarix elmləri doktoru Seyidağa Onullahinin fikrincə Şeyx Səfiəddin müəlliminin yanına 7 günlük məsafəni Ərdəbildən Beləsuvara, Muğan Bərzəngə Mahmudavar yolu ilə gəlirmiş. Alimin ehtimalına görə Şeyx Səfiəddin "Ərkivan kəndində olmuş və burada bulaq saldırmışdır". ("Sovet kəndi" qəzeti 6 sentyabr 1988-ci il)
Ərkivan kəndi ərazisində olan digər bulaqlardan fərqli olaraq "Şah Səfi" bulağının Lənkərana gedən yolun kənarında salınması da onun Şeyx Səfiəddinlə bağlı olduğunu sübut edir. Bulaq yoldan ötənlər üçün daha münasib yerdədir. Əlbəttə, belə bir qənaətə gəlmək mümkündür ki, Şeyx Səfiəddin müəlliminin yanına gələrkən bu yerdə (Ərkivanda) ayaq saxlayar, bir qədər dincəlib yorğunluğunu aldıqdan sonra yoluna davam edib Şiyəvər kəndinə yollanarmış. Məhz bulağın məşhurlaşması da Şeyx Səfiəddinlə əlaqədardır.
Şeyx Səfiəddinin müqəddəsliyi onun peyğəmbər nəslinə mənsubiyyətindəndir. Şeyx Zahid kimi tanınmış din xadimindən dərs alıb, şeyxlik rütbəsinə çatması onu tanıtmışdır. Digər tərəfdən talış Şeyx Zahidin qızı Bibifatma ilə evlənmiş, qaynatasının vəfatından sonra Şeyxəkəran kəndində 6 il müridlik etmişdir. O, talış dilində gözəl danışır, yerli əhalinin yanında çox böyük hörməti olmuşdur.
Təsadüfi deyildir ki, Fərzullah Ruzbeh "Tarixi-Əlini" əsərində qeyd edir ki, Talış əmirləri Səfiəddinin evini sığınacağa çevirmişdilər. Bu səbəbdən də Sufizmin banilərindən biri sayılan zəmanəsinin tanınmış siması Şeyx Səfiəddin adı ilə bağlı olan Ərkivandakı "Şah Səfi" bulağı elin yaddaşında həkk olunmuşdur. Ərkivanın indiki sakinləri də bu fikri təsdiq edirlər.
Şah İsmayıl Xətainin Ərkivan kəndində olması da şəksizdir. Lakin o, burada bulaq saldırmamış, sadəcə olaraq ulu babaları ilə bağlı olan yerləri yad edərək Ərkivana da gəlib çıxmışdır. Bu fikri əsaslandırmaq üçün əvvəlcə İsmayılın uşaqlıq və gənclik illərinə nəzər yetirmək lazımdır. İsmayılın ulu nəslindən biri yuxarıda qeyd edildiyi kimi talış qızı idi. Onun ordusunda yeganə İran dilli xalq talışlar olmuşdur. İsmayıl hələ 7 yaşında ikən atası Şeyx Heydərin düşmənləri onu öldürmək istəyərkən məhz talışlar onu gizlətmiş, təklif olunan vəzifəyə və pula dəyişməmişdilər. Ağqoyunlu hökmdarı Əlvən Mirzə və Şirvanşah Fərrux Yasər tərəfindən balaca İsmayılı ələ keçirmək üçün göndərilən elçilərinə Talış Mirzə Məhəmməd rədd cavabı vermişdi. ("Elm və həyat" jurnalı №12. 1988-ci il)
Beləliklə, 6 il 6 ay Gilanda qorunan İsmayıl 13 yaşında buradan kiçik bir dəstə ilə 1499-cu ilin avqustunda Astara mahalının Ərçivan kəndinə gəlir. 1500-cü ilin aprelinədək burada qalır. Müqəddəs yerləri ziyarət etmək və hərbi səfərə hazırlaşmaq məqsədi ilə İsmayıl Ərçivandan Pensər kəndinə yola düşür. O, burada Sufizmin banilərindən biri olan Şeyx Cəmaləddinin məzarına baş çəkir, sonra Şıxəkəran kəndindəki ulu babası Şeyx Zahidin məqbərəsini ziyarət edib, Lənkərana yola düşür. (1487-ci ildə İsmayılın atası Şeyx Heydər də Şeyx Zahidin məqbərəsinin ziyarətində olmuş, buranı təmir etdirmişdir).
Bir neçə gecə lənkəranlı Şahsuvar bəyin evində qalan "İsmayıl səhərisi gün Matiyan kəndinə gedir və orada Muğan hakimi talış Nuruş bəyin evində qonaq olur" ("Elm və həyat" jurnalı №12 1988-ci il).
Məzh bu vaxt İsmayıl Lənkərandan Ərkivana gəlmiş, ulu babasının öz əlləri ilə qazdığı bulaqdan su içmişdir.
–– İsmayılın ata-babalarının müqəddəs qəbirləri və onlarla bağlı olan yerləri ziyarət etməkdə məqsədi onların ulu ruhundan mənəvi kömək almaq idi. Çünki o, çətin səfərə yola düşürdü. İsmayılın "Şah Səfi" bulağının başına gəlməsi Ərkivan əhalisinin rəğbətinə səbəb olmuşdur. Kəndin şiə əhalisi "Əli zatlı" İsmayıla xüsusi ehtiram göstərmişdir. Sonralar İsmayıl qazandığı heyrətləndirici qələbələri ilə əlaqədar xalq arasında hədsiz nüfuza malik olmuşdur. Səfəvilər nəslində heç kəs onun qədər böyük nüfuz qazanmamışdır. Bütün bunlar Ərkivandakı bulağın şöhrətini daha da artırdı. Çünki Şah İsmayıl Xətai burada olub bu bulaqdan su içmişdir. Məhz İsmayılın dövründən sonra səfəvilərlə bağlı olan yerlər müqəddəsləşməyə başladı. Ərkivandakı bulaq Şeyx Səfiəddinə görə, Şah İsmayıl Xətainin şərəfinə "Şah Səfi" adlandırılması hər iki müqəddəsə olan hörmət və ehtiramdan irəli gəlmişdir.
İndiyədək yerli müəlliflərin çoxsaylı yazılarında eyni fikirlər təkrar olunaraq qeyd edilir ki, I İsmayıl Şirvanşah Fərrux Yasərə qalib gələrək Təbrizə qayıdarkən yolüstü Ərkivanda olmuş, burada bulaq salmışdır. Əslində bu fikir tarixi həqiqətə uyğun gəlmir. Çünki həmin vaxtda İsmayılın dincəlməyə və bulaq salmağa vaxtı yox idi. Tarixi mənbələrdə göstərilir ki, İsmayıl Fərrux Yasərə qalib gələndən sonra ona xəbər verilir ki, düşməni Ağqoyunlu Əlvənd Mirzə Naxçıvan ərazisindədir. Bu xəbəri eşidən kimi o, təcili Naxçıvana yola düşür və Şərur düzündəki parlaq qələbəsindən sonra oradan birbaşa döyüşsüz Təbrizə daxil olaraq, özünü Şah elan etmişdir. Nüfuzlu alimlər tərəfindən tərtib edilən Azərbaycan Sovet Ensiklopediyasında da bu barədə yazılıb: "1501-ci ilin yazında bir neçə günlük mühasirədən sonra artıq Bakını tutdular, Gülüstan qalasında möhkəmlənmiş Şirvan qoşunlarının qalalarını aldılar. Lakin Ağqoyunlu Əlvən Mirzənin hücuma keçdiyini eşidən Qızılbaşlar mühasirədən əl çəkərək, Naxçıvan istiqamətində hərəkət etdilər". (ASE 10-cu cild. səh.474). Bu barədə istənilən qədər tarixi faktlar var.
Deməli İsmayılın Təbrizə gedərkən yolüstü Ərkivanda dincəlib bulaq salması faktı qəbul edilə bilməz.
Lakin Şah İsmayıl Xətainin Şirvana yürüş edərkən Ərkivanda olması və ulu babası Şeyx Səfiəddinin Ərkivanda qazdırdığı bulaq başında dincəlib su içməsi həqiqətdir.
Xüsusən, XIII əsrdən başlayan Səfəvi-Talış münasibətlərinin bu sahədə mühüm rolu olmuşdur. Şiəliyi təbliğ edən və özlərini 7-ci İmam Museyi-Kazımın nəslindən hesab edən Səfəvilər Talış ərazisi ilə sıx bağlı olmuş, həmin abidələr indi də qalmaqdadır. Onlardan biri də Ərkivan kəndindəki "Şah Səfi" bulağıdır.
Bulağın kim tərəfindən və nə vaxt salınması barədə müxtəlif fikirlər və ehtimallar söylənilir. Dəqiqləşdirilmiş məlumat demək olar ki, hələ də yoxdur. Bu işə səy göstərənlərdən biri də Masallı ziyalılarından tarix müəllimi Şərəfəli Adəm Seyfullayevdir. Müəlliflərin fikrincə bulağı güya Şah İsmayıl Xətai (1501-1524) saldırmışdır.
Bulağın salınması 6-cı Səfəvi hökmdarı Şah Səfiəddın (1629-1642) ilə əlaqələndirilir.
Məlumdur ki, Şeyx Səfiəddin (1252-1334) 24 yaşında olarkən Ərdəbildən Lənkəranın indiki Siyavurd kəndinə gəlmiş və burada yaşayan məşhur din xadimi Şeyx Zahid Gilanidən (1215-1300) dərs almış, onun müridi olmuşdur. Şeyx Səfiəddin müəlliminin yanına gələrkən dəfələrlə Ərkivandan keçmişdir. Tarix elmləri doktoru Seyidağa Onullahinin fikrincə Şeyx Səfiəddin müəlliminin yanına 7 günlük məsafəni Ərdəbildən Beləsuvara, Muğan Bərzəngə Mahmudavar yolu ilə gəlirmiş. Alimin ehtimalına görə Şeyx Səfiəddin "Ərkivan kəndində olmuş və burada bulaq saldırmışdır". ("Sovet kəndi" qəzeti 6 sentyabr 1988-ci il)
Ərkivan kəndi ərazisində olan digər bulaqlardan fərqli olaraq "Şah Səfi" bulağının Lənkərana gedən yolun kənarında salınması da onun Şeyx Səfiəddinlə bağlı olduğunu sübut edir. Bulaq yoldan ötənlər üçün daha münasib yerdədir. Əlbəttə, belə bir qənaətə gəlmək mümkündür ki, Şeyx Səfiəddin müəlliminin yanına gələrkən bu yerdə (Ərkivanda) ayaq saxlayar, bir qədər dincəlib yorğunluğunu aldıqdan sonra yoluna davam edib Şiyəvər kəndinə yollanarmış. Məhz bulağın məşhurlaşması da Şeyx Səfiəddinlə əlaqədardır.
Şeyx Səfiəddinin müqəddəsliyi onun peyğəmbər nəslinə mənsubiyyətindəndir. Şeyx Zahid kimi tanınmış din xadimindən dərs alıb, şeyxlik rütbəsinə çatması onu tanıtmışdır. Digər tərəfdən talış Şeyx Zahidin qızı Bibifatma ilə evlənmiş, qaynatasının vəfatından sonra Şeyxəkəran kəndində 6 il müridlik etmişdir. O, talış dilində gözəl danışır, yerli əhalinin yanında çox böyük hörməti olmuşdur.
Təsadüfi deyildir ki, Fərzullah Ruzbeh "Tarixi-Əlini" əsərində qeyd edir ki, Talış əmirləri Səfiəddinin evini sığınacağa çevirmişdilər. Bu səbəbdən də Sufizmin banilərindən biri sayılan zəmanəsinin tanınmış siması Şeyx Səfiəddin adı ilə bağlı olan Ərkivandakı "Şah Səfi" bulağı elin yaddaşında həkk olunmuşdur. Ərkivanın indiki sakinləri də bu fikri təsdiq edirlər.
Şah İsmayıl Xətainin Ərkivan kəndində olması da şəksizdir. Lakin o, burada bulaq saldırmamış, sadəcə olaraq ulu babaları ilə bağlı olan yerləri yad edərək Ərkivana da gəlib çıxmışdır. Bu fikri əsaslandırmaq üçün əvvəlcə İsmayılın uşaqlıq və gənclik illərinə nəzər yetirmək lazımdır. İsmayılın ulu nəslindən biri yuxarıda qeyd edildiyi kimi talış qızı idi. Onun ordusunda yeganə İran dilli xalq talışlar olmuşdur. İsmayıl hələ 7 yaşında ikən atası Şeyx Heydərin düşmənləri onu öldürmək istəyərkən məhz talışlar onu gizlətmiş, təklif olunan vəzifəyə və pula dəyişməmişdilər. Ağqoyunlu hökmdarı Əlvən Mirzə və Şirvanşah Fərrux Yasər tərəfindən balaca İsmayılı ələ keçirmək üçün göndərilən elçilərinə Talış Mirzə Məhəmməd rədd cavabı vermişdi. ("Elm və həyat" jurnalı №12. 1988-ci il)
Beləliklə, 6 il 6 ay Gilanda qorunan İsmayıl 13 yaşında buradan kiçik bir dəstə ilə 1499-cu ilin avqustunda Astara mahalının Ərçivan kəndinə gəlir. 1500-cü ilin aprelinədək burada qalır. Müqəddəs yerləri ziyarət etmək və hərbi səfərə hazırlaşmaq məqsədi ilə İsmayıl Ərçivandan Pensər kəndinə yola düşür. O, burada Sufizmin banilərindən biri olan Şeyx Cəmaləddinin məzarına baş çəkir, sonra Şıxəkəran kəndindəki ulu babası Şeyx Zahidin məqbərəsini ziyarət edib, Lənkərana yola düşür. (1487-ci ildə İsmayılın atası Şeyx Heydər də Şeyx Zahidin məqbərəsinin ziyarətində olmuş, buranı təmir etdirmişdir).
Bir neçə gecə lənkəranlı Şahsuvar bəyin evində qalan "İsmayıl səhərisi gün Matiyan kəndinə gedir və orada Muğan hakimi talış Nuruş bəyin evində qonaq olur" ("Elm və həyat" jurnalı №12 1988-ci il).
Məzh bu vaxt İsmayıl Lənkərandan Ərkivana gəlmiş, ulu babasının öz əlləri ilə qazdığı bulaqdan su içmişdir.
–– İsmayılın ata-babalarının müqəddəs qəbirləri və onlarla bağlı olan yerləri ziyarət etməkdə məqsədi onların ulu ruhundan mənəvi kömək almaq idi. Çünki o, çətin səfərə yola düşürdü. İsmayılın "Şah Səfi" bulağının başına gəlməsi Ərkivan əhalisinin rəğbətinə səbəb olmuşdur. Kəndin şiə əhalisi "Əli zatlı" İsmayıla xüsusi ehtiram göstərmişdir. Sonralar İsmayıl qazandığı heyrətləndirici qələbələri ilə əlaqədar xalq arasında hədsiz nüfuza malik olmuşdur. Səfəvilər nəslində heç kəs onun qədər böyük nüfuz qazanmamışdır. Bütün bunlar Ərkivandakı bulağın şöhrətini daha da artırdı. Çünki Şah İsmayıl Xətai burada olub bu bulaqdan su içmişdir. Məhz İsmayılın dövründən sonra səfəvilərlə bağlı olan yerlər müqəddəsləşməyə başladı. Ərkivandakı bulaq Şeyx Səfiəddinə görə, Şah İsmayıl Xətainin şərəfinə "Şah Səfi" adlandırılması hər iki müqəddəsə olan hörmət və ehtiramdan irəli gəlmişdir.
İndiyədək yerli müəlliflərin çoxsaylı yazılarında eyni fikirlər təkrar olunaraq qeyd edilir ki, I İsmayıl Şirvanşah Fərrux Yasərə qalib gələrək Təbrizə qayıdarkən yolüstü Ərkivanda olmuş, burada bulaq salmışdır. Əslində bu fikir tarixi həqiqətə uyğun gəlmir. Çünki həmin vaxtda İsmayılın dincəlməyə və bulaq salmağa vaxtı yox idi. Tarixi mənbələrdə göstərilir ki, İsmayıl Fərrux Yasərə qalib gələndən sonra ona xəbər verilir ki, düşməni Ağqoyunlu Əlvənd Mirzə Naxçıvan ərazisindədir. Bu xəbəri eşidən kimi o, təcili Naxçıvana yola düşür və Şərur düzündəki parlaq qələbəsindən sonra oradan birbaşa döyüşsüz Təbrizə daxil olaraq, özünü Şah elan etmişdir. Nüfuzlu alimlər tərəfindən tərtib edilən Azərbaycan Sovet Ensiklopediyasında da bu barədə yazılıb: "1501-ci ilin yazında bir neçə günlük mühasirədən sonra artıq Bakını tutdular, Gülüstan qalasında möhkəmlənmiş Şirvan qoşunlarının qalalarını aldılar. Lakin Ağqoyunlu Əlvən Mirzənin hücuma keçdiyini eşidən Qızılbaşlar mühasirədən əl çəkərək, Naxçıvan istiqamətində hərəkət etdilər". (ASE 10-cu cild. səh.474). Bu barədə istənilən qədər tarixi faktlar var.
Deməli İsmayılın Təbrizə gedərkən yolüstü Ərkivanda dincəlib bulaq salması faktı qəbul edilə bilməz.
Lakin Şah İsmayıl Xətainin Şirvana yürüş edərkən Ərkivanda olması və ulu babası Şeyx Səfiəddinin Ərkivanda qazdırdığı bulaq başında dincəlib su içməsi həqiqətdir.